Vierde weekje alweeeeer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Irma Schijndel - WaarBenJij.nu Vierde weekje alweeeeer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Irma Schijndel - WaarBenJij.nu

Vierde weekje alweeeeer!

Blijf op de hoogte en volg Irma

04 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Halloo lezers,

Daar ben ik weer, alweer 4 weken hier in SU. Als ik zo terug kijk is de tijd toch best snel gegaan, voor ik het weet ben ik weer thuis, in mijn koude kikker landje! Maar voordat het zover is heb ik eerst nog ruim 7 weken om te genieten van het mooie land, de lieve mensen en van de leuke dingetjes die op stage gebeuren (ook al zie ik elke dag weer dingen waarover ik mezelf blijf verbazen).

Samen met Pleuni en andere gezellige meiden, vermaak ik me hier prima! De zon schijnt weer en in de stad beginnen we steeds meer leuke plekjes te kennen waar we boodschapjes kunnen doen, kunnen zwemmen of lekker wat kunnen eten of drinken. Met ons fietsje of met de taxi scheuren we heel Paramaribo door!

Gisteren heb ik met 6 andere meiden gebarbecued in onze tuin, heel lekker maar vooral ook erg gezellig! Ook hebben we deze week de Surinaamse saoto soep geproefd en we hebben een keer de snackbus gebeld, deze rijdt elke donderdag door Paramaribo om frietjes en snacks te bezorgen! Echt te leuk! Naast dat Surinaams eten is een frietje speciaal ook wel lekker, mmm.

We hebben deze week niet alleen gegeten, maar we zijn ook wel een beetje sportief bezig geweest! Af en toe doen Pleuni en ik wat oefeningen en we hebben zelfs meegedaan met een lesje kickboksen. Pfoeee dat was even zweten...maar ik ga in de komende weken zeker nog wel wat lesjes volgen!

Afgelopen weekend zijn we naar Jacana geweest, een wellness resort waar een 'carnaval in de tropen pool party' gehouden werd. Een top feestje waar veel Nederlandse muziek gedraaid werd. Toch nog een beetje carnaval voor mij, want dat heb ik natuurlijk moeten missen! Na de pool party werden we met een party bus naar discotheek Zsa Zsa Zsu gebracht. Een hele uitdaging om in een rijdende bus te dansen en een drankje te drinken, maar ook super gezellig!

Op stage gaat het ook steeds beter. Afgelopen week heb ik 4 dagen in groep 6 gestaan. Ik merk wel dat dat fijner is. Doordat ik vaker in de klas ben leer ik de kinderen steeds beter kennen. Ook merk ik dat de kinderen mij steeds beter leren kennen en beter kunnen werken met mijn manier van lesgeven. Dat is fijn om te merken, want de manier van hier past echt niet bij mij.
Mijn plan was om hier te gaan werken met coöperatieve werkvormen (verschillende samenwerkingsvormen). Ik heb nu wel gemerkt dat dat niet zomaar gaat lukken hier. De leerlingen werken altijd alleen, in stilte. Daarom denk ik dat het goed is om kleine stapjes te maken richting het coöperatief werken en te kijken hoe ver ik deze manier van werken kan toepassen in deze groep. De afgelopen dagen ben ik samen met de leerlingen bezig geweest met samenwerken. Tja wat is dat nu eigenlijk? Waar moet je nu rekening mee houden? Samen met de leerlingen heb ik dat besproken en we hebben verschillende regels gemaakt. Zo heb ik bijvoorbeeld een stoplicht op het bord getekend. (rood is in stilte werken, oranje op fluistertoon overleggen en bij groen mogen de kinderen praten met hun gewone stem)
Ik heb nu bij verschillende lessen het stoplicht op oranje gezet. De leerlingen mochten tijdens het werken dus zachtjes met de buurman of buurvrouw overleggen en samen de som of de vraag beantwoorden. Ik heb gemerkt dat de leerlingen het moeilijk vinden om samen te werken, ze doen nog veel zelf. Ze gaven zelf ook aan dat het samenwerken nog niet helemaal lukte. Wel vinden ze het leuk en willen het graag nog vaker doen. Hier ga ik, samen met de kinderen, de komende weken dus nog mee aan de slag!

De afgelopen dagen ben ik ook bezig geweest met de leerlingen uit groep 6 met een leesachterstand. Om te kijken wat het niveau van de leerlingen is en wat precies het probleem is, heb ik een (zelfgemaakte) toets bij ze afgenomen met verschillende leesonderdelen.
Bij beide leerlingen kwam ik erachter dat ze zelfs een aantal letters niet kende! Daar schrok ik echt even van, als je bedenkt dat deze kinderen in groep 6 zitten en al 10 jaar oud zijn.
De letters die de leerlingen niet kennen ben ik met ze gaan oefenen. Daarvoor heb ik woordkaarten gemaakt. Daarop staat de letter met een tekening en een aantal woorden waarin deze letter voorkomt. Ook heb ik kaartjes gemaakt met letters daarop. Daarmee laat ik de leerlingen zelf woorden maken. (natuurlijk met de letter die nog moeilijk is)
Voor nu is dit de eerste stap, eerst maar eens zorgen dat ze alle letters kennen, dat zal het lezen al weer een stukje makkelijker maken!

Komend weekend ga ik weer een tripje maken. Samen met 10 andere ga ik naar Nickerie en Bigi Pan. Ik ben weer erg benieuwd wat voor moois ik daar allemaal weer te zien krijg. Hoe het weekend is geweest lezen jullie weer in mijn volgende blog!

Daaaag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irma

Actief sinds 25 Nov. 2015
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 5040

Voorgaande reizen:

04 Februari 2016 - 24 April 2016

Stage Suriname

Landen bezocht: