Tripje naar het midden van Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Irma Schijndel - WaarBenJij.nu Tripje naar het midden van Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Irma Schijndel - WaarBenJij.nu

Tripje naar het midden van Suriname

Blijf op de hoogte en volg Irma

01 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Hallooo allemaal!

Hopelijk heeft iedereen een fijn paasweekend gehad, ik in elk geval wel hier in Suri! Helaas was het wel een beetje regenachtig. Maar ondanks dat heb ik echt een top weekend gehad!

Afgelopen vrijdag vertrok ik voor een vierdaagse trip naar een beschermd natuur reservaat in het midden van Suriname. Naar de Raleighvallen en Voltzberg om precies te zijn. We vertrokken om 8 uur in de ochtend richting Zanderij waar we een ontbijt kregen. Vervolgens reden we ongeveer 4 uur lang over een bauxiet weg vol met hobbels en gaten, erg fijn dat snap je wel... Uiteindelijk kwamen we dan aan in Witagron, daar kregen we lunch en moesten we al onze spullen in een klein bootje laden.

Voordat we vertrokken heb ik nog een verfrissende duik genomen door van de brug af te springen en... mijn camera sprong mee! Die heeft de hele sprong dus kunnen vastleggen.
Uiteindelijk vervolgde we onze reis weer. Na 3 uur lang varen in een klein bootje en zitten op een houten plank kwamen we dan eindelijk aan op Fungu-eiland, waar we 3 nachten zouden gaan slapen. Op het eiland stond een groot houten hangmatten verblijf waar uiteindelijk wel 100 hangmatten hingen. Het was natuurlijk paasweekend dus veel mensen die het binnenland in trokken. Vanuit het hangmattenverblijf keken we uit over de Raleighvallen, echt een prachtig uitzicht! Nadat we alles geinstaleerd hadden hebben we lekker gegeten en een rustige avond gehad. Geen bereik, geen drukke geluiden en niks waar je aan moest denken. Heeeerlijk!

De volgende dag was het dan zo ver. Met genoeg water en een grote lunch in onze rugzak vertrokken we richting de Voltzberg. Helaas wel zonder Pleun, zij was niet fit genoeg om deze wandeling te maken, wel even gek om haar zo achter te laten!
Maaarja.. daar ging ik dan, een tochtje van ongeveer 10 km door de jungle! Na ongeveer 2.5 uur lopen en een flinke regenbui kwamen we aan op een plateau waar we de Voltzberg mooi konden zien liggen. De gids kon ons zo precies vertellen hoe we de berg op zouden klimmen. Nou, zo van een afstandje leek het toch nog een heel stuk lopen en klimmen.
Na een klein plas, drink en eet pauze zijn we weer vertrokken. Het eerste half uur gingen we weer de jungle door om zo vervolgens aan de rand van de berg uit te komen. Daar begon de klim.. dat ging even anders dan dat ik vooraf had gedacht. (ik dacht natuurlijk aan de bergen in Zwitserland) Er was weinig grip en je moest op handen en voeten de berg op klauteren. Sommige stukken vond ik toch best eng en gevaarlijk. Maaaaar.... uiteindelijk heb ik natuurlijk wel de top bereikt! En echt WAUW, wat een uitzicht! Ik kon kilometers ver over de jungle kijken. De hele klim was ik even helemaal vergeten, totdat ik natuurlijk weer naar beneden moest, haha.
Op de weg terug zijn we nog een slang tegen gekomen, ik moest wel snel doorlopen want hij bleek erg giftig, ieuww! Uiteindelijk kwamen we uit bij de Anjoemaravallen, die we op de heenweg natuurlijk ook al gezien hadden. Daar zijn we even in de natuurlijke jacuzzi bijgekomen van de hele wandeling.
In de avond was iedereen natuurlijk helemaal gesloopt. We hebben gezellig spelletjes gespeeld met natuurlijk een borgoe colatje erbij!

De volgende ochtend ben ik om 7 uur meegegaan met de ochtend wandeling. Tijdens deze wandeling zijn we een toekan tegen gekomen en een tarantula (vogelspin). Deze spin heeft mijn hoofd ook even van dichtbij mogen bekijken, Whaaa heeel raar zo'n beest op je hoofd! Verder hebben we ook nog doodskopaapjes (Meneer Nilson aapje) kunnen voeren. Super schattig om te zien hoe ze om de beurt naar beneden komen om een stukje banaan van je aan te nemen!
Verder zijn we deze dag naar de moedervallen geweest, een grote wildwaterstroom waar we lekker in konden ontspannen! In de avond een quiz gespeeld, gezellig gezongen en genoten van het kampvuur met op de achtergrond de waterstroom geluiden... ahhh best wel een beetje romantisch!

De volgende dag was het tijd om weer richting Paramaribo te gaan. Eerst weer 2.5u boot en daarna weer 4 uur lang hobbelen over de bauxiet weg. Onderweg zijn we nog een luiaard tegen gekomen en een aapie, die ik beide even heb kunnen vasthouden!
Nou al met al dus echt een top weekend! Veel mooie dingen gezien en ook heel wat beesten die ik graag nog wilde zien, die kan ik dus van mijn lijstje strepen!

De afgelopen dagen heb ik natuurlijk een beetje bij moeten komen van het leuke weekend. Verder heb ik wel aan mijn schoolopdrachten gewerkt. Ik heb een Prezi gemaakt waarin al mijn doelen terug komen en waarin ik al mijn bevindingen uit stage beschrijf. Ook ben ik deze week begonnen met het maken van een fotoboek. Jeetje... wat een klus is dat. Welke foto's zet ik in mijn boek? Hoe zet ik het neer? etc.
Tjaa.. ik hoop dat mijn boek een beetje op tijd af is, zodat ik jullie meteen al mijn mooiste foto's kan laten zien als ik weer thuis ben!

Zo, ik heb jullie weer even op de hoogte gebracht! Nu ga ik lekker zwemmen bij ZIN en vanavond mijn tas pakken voor komend weekend, dan ga ik zeeschildpadden spotten ik Galibi!

xxxxx

  • 07 April 2016 - 22:12

    Hillie Van Mourik:

    Hoi Irma, wat een belevenissen! Wauw!
    En prachtige foto's
    Super leuk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irma

Actief sinds 25 Nov. 2015
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 5045

Voorgaande reizen:

04 Februari 2016 - 24 April 2016

Stage Suriname

Landen bezocht: