Tweede weekje alweer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Irma Schijndel - WaarBenJij.nu Tweede weekje alweer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Irma Schijndel - WaarBenJij.nu

Tweede weekje alweer

Blijf op de hoogte en volg Irma

19 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Ollaaaa,
Alweer mijn tweede weekje hier in Paramaribo en het bevalt me tot nu toe prima! Na twee weken ken ik de stad al een stuk beter. We weten waar we op onze vrije dagen lekker kunnen gaan zwemmen, waar we wat kunnen eten en waar het 's avonds gezellig is vol met andere Nederlandse en Belgische studenten.
De afgelopen 2 weken heb ik de zon niet veel gezien, het was erg bewolkt en ik heb al een aantal tropische regenbuien meegemaakt. Maar zo erg zijn die buitjes niet, zelfs wel een beetje gezellig wanneer ik met mijn huisgenootjes in onze overkapte buitenkeuken zit. Als het regent, regent het hooguit tien minuutjes, maar wel heeeeeel hard!

Op woensdag 10-02 was mijn tweede stagedagje. Ik kwam op school en de juf van mijn klas was nergens te bekennen. Wel even raar, op je tweede stage dag. Voor mij was dit dus even improviseren, maar gelukkig werd ik goed geholpen door de kindertjes van leerjaar 2 (groep 4). Pittig klasje is het wel en heel anders dan in Nederland. Voordat ik kon beginnen met de dag, moesten de kinderen eerst bidden en verschillende liederen zingen. Dit doen ze elke dag in de ochtend, voor de pauze, na de pauze en wanneer ze weer naar huis gaan.
Na een tijdje kwam de juf aan op school. De manier waarop de leerkracht spreekt met de leerlingen is hier heel anders. Er wordt met een erg harde stem gecommuniceerd met de leerlingen en er wordt met een liniaal op tafel geslagen om de leerlingen bij de les te roepen. Ik ben daar best van geschrokken en voor mij is het moeilijk te begrijpen dat dit echt de manier van lesgeven is, hier in Suriname.
De lessen die ik geef worden op mijn manier gedaan, de manier waarop hier les gegeven wordt past namelijk niet bij mijn visie op onderwijs. Voor de Surinaamse leerkracht en de leerlingen is dat natuurlijk ook wennen. De leerkrachten staan er wel open voor en willen graag dingen van mij leren.

Donderdag 11-02, mijn eerste dagje in leerjaar 4a (groep 6). Ik was erg benieuwd of het in deze klas anders zou gaan dan in leerjaar 2. Ik was weer op tijd op school, maar weer geen juf in de klas. Zij bleek tot 11 uur niet op school te zijn. De klas was dan gewoon even alleen, een inval-juf bestaat niet in Suriname. Maar, vandaag waren ze niet helemaal alleen natuurlijk. Ik zou vandaag starten in deze groep, dus heb er meteen een leuke ochtend van gemaakt. Ik kreeg een aantal werkjes van een andere leerkracht die ik met de kinderen kon gaan doen. Voor deze werkjes had ik 3 uur. In Nederland zouden de kinderen daar ongeveer 1.5 uur voor krijgen.. het tempo ligt hier dus een stuk lager. Ik merkte meteen dat deze groep rustiger is dan leerjaar 2, wat wel even fijn was! Tijdens een lees lesje kwam ik er achter dat 2 leerlingen niet kunnen lezen. Daar schrok ik best even van, als je bedenkt dat deze kinderen al 10 jaar oud zijn. De oorzaak is mij niet helemaal duidelijk geworden. Wel vertelde de leerkracht mij dat er in de klas geen aandacht aan wordt besteed. Wanneer een leerling niet mee kan met de groep, dan is dat gewoon zo.
Wel worden ze elke week een half uurtje uit de klas gehaald om te oefenen, maar de leerkracht ziet tot nu toe geen verbetering. Daarom stelde ik voor om met deze kinderen aan de slag te gaan, om te zorgen dat ze zich verder ontwikkelen op het gebied van lezen. De leerkracht vond dat een goed idee! Hoe ik het precies aan ga pakken weet ik nog niet, veel hulpmiddelen hebben ze namelijk niet op de school. Hier ga ik dus nog maar goed over nadenken!

De volgende dag 12-02 was ik weer in groep 6 en ik heb fijn met ze kunnen werken! In de avond hebben we lekker cocktails gedronken om het weekend in te luiden! Verder hebben we in het weekend lekker rustig aan gedaan. Ik was best moe door alle nieuwe indrukken die ik had opgedaan, op stage maar ook hier in de omgeving. Samen met mijn huisgenootjes ben ik lekker gaan zwemmen bij 'Zin', waar ik zelfs een beetje bruin geworden ben haha. Ook hebben we nog lekker hamburgers gegeten bij t'Vat!

Maandag 15-02 begon weer een kort weekje stage.
Op maandag wordt de dag gestart met de vlaggenparade. Alle leerlingen van de school staan dan in rijen rond de vlag van Suriname en zingen verschillende liederen. Wanneer de vlag boven aan de stok is, gaat de bel en begint de schooldag. Leerjaar 4 gaat dan meteen richting het zwembad om daar zwemlessen te volgen. (dat zwembad is natuurlijk lekker buiten) Om 9.45u waren we terug op school. Op maandag is er geen juf in leerjaar 4b, ik werd dus gevraagd om deze klas op te vangen. Ik heb een leuk dagje gehad met deze kindertjes. Zelfs de verjaardag van een leerling gevierd met Nederlandse liedjes! Midden op de dag kwam een leerling naar mij toe en zei: 'Ik wenste dat u altijd bij ons in de klas was, u bent zo lief en nooit boos.'
Blijkbaar heb ik toch een goede indruk achter gelaten in deze klas. ;)

Dinsdag en woensdag stond ik weer in leerjaar 2. Ik blijf me elke keer weer verbazen over wat er allemaal gebeurd in deze klas. Bijvoorbeeld hoe de kinderen zich gedragen, de manier van communiceren, de manier van les geven en de manier van straffen.
Verder heb ik deze dagen de leerlingen en de leerkracht geobserveerd, verschillende leerkrachten gesproken en verschillende lesjes verzorgd.

Donderdag 18-02 was ik weer in leerjaar 4, ze hadden veel repetities (toetsen) waardoor ik niet veel kon doen. Om half 11 ben ik daarom naar de klas van Pleuni gegaan. Leuk om te zien hoe het in die klas gaat (leerjaar 3). Ook dit is een erg drukke klas met veel boefjes. Pleuni en ik kwamen beide helemaal moe thuis.
In de avond zijn we bij Havana Lounge een kijkje wezen nemen. Het is een club waar veel studenten te vinden zijn. We hebben ons deze avond i elk geval goed vermaakt!

Vandaag 19-02 zijn Pleuni en ik naar de vreemdelingen dienst geweest om ons visum te verlengen. Dat ging allemaal sneller dan dat wij gedacht hadden! In de avond zijn we lekker gaan eten en hebben we onze rugzak klaar gemaakt voor vertrek. Morgen vroeg vertrekken we naar het binnenland. We zullen gaan kijken bij Brownsberg en Stone Island! Daar zullen jullie meer over lezen bij mijn volgende verslagje!

Adioss x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irma

Actief sinds 25 Nov. 2015
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 5054

Voorgaande reizen:

04 Februari 2016 - 24 April 2016

Stage Suriname

Landen bezocht: