Daar ben ik dan... Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Irma Schijndel - WaarBenJij.nu Daar ben ik dan... Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Irma Schijndel - WaarBenJij.nu

Daar ben ik dan... Suriname!

Blijf op de hoogte en volg Irma

10 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Halloootjes!
Daar ben ik dan, na een paar maanden uitkijken naar dit avontuur ben ik dan eindelijk aangekomen in het warme Suriname!

De afgelopen weken heb ik de laatste dingetjes op de pabo met succes kunnen afronden. Gelukkig geen vervelende herkansingen mee naar Suriname, wel al helemaal klaar om na de zomervakantie te gaan afstuderen! Ook heb ik afscheid moeten nemen van mijn klasje op basisschool Cleijn Hasselt. Ondanks dat het een afscheid was, heb ik samen met de leerlingen een leuke middag gehad. De hele middag stond in het teken van Suriname, waar ik natuurlijk een weekje later naartoe zou gaan. Ik heb ze veel verteld over het land en vele vragen beantwoord. Ook heb ik de leerlingen een kaartje laten maken voor een Surinaams kind, met daarop een boodschap of een vraag, waarvan ik er natuurlijk een aantal meegenomen heb!
In de laatste week voor vertrek heb ik me voorbereid op mijn vertrek naar Suriname. Ik heb natuurlijk al mijn spullen gepakt, wat nog een behoorlijke klus was. Het is toch wel even anders, dan de koffer voor een weekje vakantie! In de laatste dagen voor vertrek heb ik afscheid genomen van familie en vrienden. Mijn vriendinnetjes hadden zelfs een surprise party georganiseerd, wat echt een grote verrassing was en super gezellig! Een beter afscheid kun je niet krijgen!

Donderdag 04-02 De datum van vertrek... vandaag was het dan zover. Papa, mama en Anne brachten mij naar Schiphol waar ik dan echt afscheid van ze moest gaan nemen. Voordat ik thuis weg ging, gaf ik Gemma nog een dikke knuffel, ook heb ik haar maar meteen een fijne 18de verjaardag gewenst want daar kan ik nu helaas niet bij zijn.
Toen we op Schiphol aankwamen ging het allemaal heel snel. Ik heb mijn koffer laten inpakken en daarna kwam het afscheid. Het ging allemaal. Ik vond het toch wel even moeilijk, het besef dat ik toch een tijdje weg zou blijven, kwam nu pas.
De 9 uur in het vliegtuig heb ik mezelf goed kunnen vermaken. Ik heb verschillende films gekeken, gekletst met Pleuni en ook een beetje geslapen. Iets later dan gepland, landen we op luchthaven Zanderij. Na heel lang wachten zijn Pleuni en ik met de taxi naar onze verblijfplaats in Paramaribo gebracht. Daar stond Adiel, samen met zijn moeder, ons op te wachten. Adiel is een vriendelijke man, die zelf ook op het erf woont. Het erf is goed beschermd door middel van hekken en muren. Dus geen zorgen, goede bewaking hier! We werden vriendelijk ontvangen en we kregen meteen een rondleiding over het erf. Ook kregen we Surinaamse nasi met kip en boontjes om te proeven. Het was pittig en ook best lekker! Hierna ben ik mijn koffer gaan uitpakken en heb ik mijn studio'tje gezellig gemaakt met foto's van thuis. Echt mijn eigen plekje dus!

De volgende ochtend (05-02) werd ik al vroeg wakker. Fijn zo'n blaf- concert zo vroeg in de ochtend... Ik had het hoofd van mijn stageschool een berichtje gestuurd met de vraag of we vandaag al langs mochten komen voor een kennismaking. Op de school werd deze dag ook carnaval gevierd, net zoals in Nederland. Het was dus extra leuk om even een kijkje te gaan nemen. De kinderen mochten vrij spelen op het schoolplein en kregen nasi of bami. Ondertussen hebben Pleuni en ik kennisgemaakt met alle juffen, verder hebben we daar een beetje rondgekeken. Toch wel even anders dan een Nederlandse school!
Verder hebben we deze dag rustig aan gedaan. We hebben ongeveer de hele middag gewacht op twee fietsen van Joopie. Joopie is een fietsenhandelaar hier in Paramaribo waar wij voor 3 maanden een fiets gehuurd hebben voor ongeveer 50 euro. Prima, dachten Pleuni en ik!

Zaterdag 06-02 zijn Pleuni en ik op de fiets Paramaribo gaan verkennen. Ik denk dat we in totaal wel 20 kilometer gefietst hebben, wat nog best goed te doen was op de drukke hobbel wegen. We hebben even een Surinaams simkaartje regelgeld en kwamen vervolgens een markt tegen waar we ook maar even een kijkje gingen nemen. Op de markt stonden allemaal mensen die verschillende groenten en fruit verkochten. Ook werd er vis en vlees verkocht, wat lekker in de hete zo'n op een tafel lag. Pleuni en ik hebben verschillende groenten en fruit meegenomen om te proberen. Naast de oewara's was alles goed te eten! Aan het vis en vlees gaan we maar niet beginnen, dat zag er allemaal niet zo lekker uit. Na de markt hebben we onze fietstocht vervolgd en zijn we langs het onafhankelijkheidsplein en de palmentuin gefietst. Ook hebben we even een lekkere smoothie gedronken bij 't Vat, waar veel Nederlandse studenten komen.

Zondag 07-02 hebben we een rustig dagje gehad. We zijn even een kijkje gaan nemen bij de wekelijkse zondagmarkt waar ook weer verschillende groenten en fruit verkocht werden. In de avond zijn we wat gaan drinken bij 't Vat met de huisgenootjes. Vervolgens zijn we ook nog wat gaan drinken met de Surinaamse collega's van een huisgenootje. Erg gezellig avondje en weer veel te weten gekomen over Suriname.

Maandag 08-02 ben ik samen met Pleuni en een huisgenootje lekker gaan zwemmen bij een hotel, eindelijk een ligbedje, heerlijk! Die hebben wij bij ons studio'tje niet... In de avond ben ik gezellig met Pleuni wat gaan eten, niet Surinaams. Een lekkere burger met frietjes :) Ook even lekker!

Vandaag 09-02 was het dan zover. De wekker ging om 7 uur. Het was tijd voor stage! Leuk, ik was erg benieuwd hoe het zou zijn op het Surinaamse schooltje! De kinderen gaan van maandag t/m vrijdag van 8.00u tot 13.00u naar school. Dat is ook lang genoeg met deze hitte heb ik gemerkt. Vandaag heb ik veel indrukken opgedaan en zelfs even zelf de klas gedraaid, de juf was druk.. Wat ik moest doen, geen idee dus dat was even improviseren. In Suriname gaat het heel anders op school dan in Nederland, even wennen dus. Maar mijn eerste indrukken zijn goed, ik ben benieuwd wat mij nog allemaal te wachten staat! Op Maandag, donderdag en vrijdag ga ik stage lopen in de vierde klas (groep 6). Op dinsdag en woensdag zal dat in een onderbouw klas zijn.

Zo... genoeg eerste indrukken dus. Lekker weer, leuke en behulpzame mensen, een fijn huisje en een uitdagende stage. Dit moet de komende 10 weken wel goed komen!

Tot mijn volgende verhaaltje! Daaaaaag x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irma

Actief sinds 25 Nov. 2015
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 5056

Voorgaande reizen:

04 Februari 2016 - 24 April 2016

Stage Suriname

Landen bezocht: